Tuesday, February 4, 2014

Mari kita ke ladang



Tanam Ubi Kayu
Orang tua2 selalu cerita pasal zaman penjajah jepun. Keluar je cerita zaman jepun..maka keluar la cerita makan ubi kayu..susahnya zaman tu. Kalau sampai makan ubi kayu ..susah bebonar la tu..kata tok dan tok wan aku la..
Setau aku la..yang tak berapa bijak ni..ubi kayu ni sedap apa!..ubi rebus makan pula dengan nyior kukur..letak sikit gula dan garam secukup rasa…kopi pekat secawan..duduk depan tv..
Pucuk ubi pula rebus..cicah air asam letak tempoyak dan ikan pari bakar tak pun ikan selayang bakar….lapar pulak rasa perut ni..
Batang ubi ! memang tak sedap..sebabnya masa aku kecik-kecik dulu tu..masa tengah nakal2 tu le..selalu juga la batang ubi ni landing kat belakang aku ni… ngeriii rasanya..
Hujung minggu biasanya aku lepak je depan tv dengan anakbini…nak lepak kat shoping komplek..malu pulak rasanya..dah la tak hemsem..perut buncit..anak ramai..rosak pemandangan je..Tetapi seminggu dua ni..semangat aku sudah mari..aku tanam ubi kayu. Jangan gelak dulu ye..baca dulu apa yang aku nak cerita ni..tanah ni tak la berapa luas pun..ada la suku ekar..tapak rumah..
Dengan modal yang kecik aku beli parang panjang sebilah dengan topi mexico 2 biji utk aku sebutir..ayang aku sebutir..tak tahan panas..kerja dlm aircond ,kena panas sikit mengelupor..nak air..nak air.Aku mulakan dengan menebas ..nak racun ,bajak rasa tak padan pulak dengan kawasan..dalam dok tebas semak tu..jumpa la satu cangkul..repair sikit dah boleh guna..jimat duit den..
epas tebas semak tu..aku cari batang ubi kayu untuk buat benih…sampai kat sini baru mula rasa cabarannya nak tanam ubi kayu ni..jangan ingat senang nak tanam ubi kayu..banyak benda yang kita kena tau..kena tau jenis-jenis ubi kayu..jenis baja..jenis racun..jenis penyakit.Pilihan aku kali ni..aku tanam jenis ubi putih,nama tak ingat pulak..ala yang ranting daun dia warna merah tu la..ubi ni mudah empuk sesuai dibuat kuih maupun kerepek.










 




















Jumpa lagi..bye

No comments:

Post a Comment